۱۴۰۱/۰۹/۱۹
سوالات متداول
1- دفتر امور اقتصادی، سرمایهگذاری و خدمات مالی چه خدماتی به شهرداریها ارائه میکند؟
- پرداخت تسهیلات به شهرداریها برای خرید ماشینآلات عمرانی و اجرای پروژههای درآمدزاء
-
پرداخت تسهیلات به شهرداریها و دهیاریها برای پروژههای دانشبنیان با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی
-
معرفی شهرداری جهت انتشار اوراق مشارکت
-
راهنمایی شهرداریها و دهیاریها در حوزه سرمایه گذاری
-
تدوین دستورالعملهای حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری
-
پیگیری تامین منابع مالی جدید برای شهرداریها و دهیاریها با انعقاد تفاهمنامه با بانکها و صندوق های مالی کشور
-
بررسی درخواست شهرداریها جهت تأسیس سازمان یا شرکت سرمایهگذاری در شهرداری
2- شرایط پرداخت وام به شهرداریها به چه صورتی است؟
-
تسهیلات با سود 4 % حداکثر در 48 قسط و سقف پرداخت تسهیلات 40.000.000ریال به تناسب بودجه شهرداری میباشد.
-
تسهیلات با سود 8 % حداکثر در 60 قسط از محل تفاهمنامه با بانک ملی ایران میباشد.
-
تسهیلات با سود 8 % تا 18 % از محل تفاهمنامه با صندوق نوآوری و شکوفایی میباشد.
3- فرآیند پرداخت وام به چه صورتی است؟
شهرداری درخواست خود را به دفتر امور شهری و شوراهای استانداری ارائه مینمایند و پس از تأئید استانداری و اعلام به سازمان، بررسی لازم در دفتر اقتصادی ، سرمایهگذاریو خدمات مالی و دفاتر تخصصی سازمان انجام میپذیرد و با طرح موضوع در کارگروه ملی وام، در صورت تصویب وام، شهرداری به بانک عامل جهت پرداخت وام معرفی میگردد.
4- مدارک مورد نیاز جهت دریافت وام چیست؟
-
صورتجلسه هیأت عالی سرمایهگذاری شهرداری
-
مصوبه شورای اسلامی شهر
-
فرم 1 شیوه نامه (فرم بررسی فنی و شهرسازی طرح) (فرمها در صفحه دفتر امور اقتصادی، سرمایهگذاری و خدمات مالی در سایت سازمان (www.imo.org.ir) قابل بارگیری است)
-
صورتجلسه کارگروه وام استان
-
نامه تائید معاون محترم امور عمرانی استانداری
-
سند مالکیت پروژه
-
مجوزهای لازم
-
طرح توجیهی پروژه
-
فرم محاسبات مالی طرح
-
مدارک درجه شهردای و جمعیت شهر
-
ارائه تفریغ بودجه سال قبل
-
ارائه بودجه مصوب سال جاری
5- چه اقداماتی به منظور توسعه سرمایهگذاری در شهرداریها صورت گرفته است؟
اولین چارچوب و ضوابط برای سرمایهگذاری در شهرداریها، سال 1391 تدوین گردید و در قالب "شیوهنامه سرمایهگذاری شهرداریها" از سوی وزیر کشور وقت، به استانداریها ابلاغ گردید تا ملاک عمل شهرداریها در حوزه سرمایهگذاری باشد.
با توجه به تغییرات قوانین و مقررات، اصلاحیه شیوهنامه سرمایهگذاری شهرداریها در سال 1399 تدوین و ابلاغ گردید تا با جایگزین شدن شیوهنامه قبلی و پس از مصوبه شورای اسلامی شهرها، ملاک عمل شهرداریها باشد.
همچنین "راهنمای سرمایه گذاری دهیاریها" نیز در سال 1400 به استانداریها جهت استفاده دهیاریها ابلاغ شده است.
پس از ابلاغ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها در سال 1401 مستند به ماده 1 قانون مذکور، میبایست " آییننامه مالی سرمایهگذاری و تأمین منابع" برای شهرداریها و دهیاری ها، توسط وزارت کشور تدوین گردد که این امر صورت گرفته و در مرحله بررسی در هیأت وزیران جهت ابلاغ میباشد.
6- شرایط دریافت اوراق مشارکت به چه صورت است؟
-
اوراق مشارکت به طرحهایی تعلق میگیرد که در قانون بودجه سنواتی و پیشبینی شده باشد که طی چند سال اخیر برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساختهای شهری، مدیریت پسماند و نیروگاههای زبالهسوز، بازسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی بوده است.
-
نرخ سود اوراق مشارکت 18 % با بازپرداخت 4 ساله میباشد که اصل اوراق پس از 4 سال بایستی باز پرداخت شود و هر 3 ماه یک بار سود اوراق توسط شهرداری پرداخت گردد.
7- مدارک مورد نیاز برای استفاده از اوراق مشارکت چیست؟
8- فرآیند پرداخت اوراق مشارکت به چه صورتی است؟
شهرداری پس از تهیه طرح توجیهی پروژه و تصویب طرح توسط شورای اسلامی شهر، درخواست خود را به استانداری و سازمان ارائه میکند و پس از تأیید طرح توسط دفاتر تخصصی سازمان و ارائه مدارک لازم، شهرداری از سوی وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی معرفی میشود، مراحل بعدی تا جذب کامل منابع اوراق بعهده شهرداری می باشد که می بایست با تعیین شرکت تأمین سرمایه، بانک عامل، رفع بدهی های بانکی و دریافت مجوز بورس و غیره ، انتشار و فروش اوراق صورت پذیرد.
بازدید : ۳۵۸
پرینت خبر :
لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/I77RUV-سوالات-متداول.aspx
مطالب مرتبط با این موضوع :